Route van 2 weken door Albanië incl kaart

Albanië is een land vol contrasten. Van een prachtige kustlijn met mooie stranden en ruige bergen tot charmante oude stadjes. Van een bruisende hoofdstad en prachtige kloven tot ontspannende thermale baden. Wij huren een auto en gaan op ontdekking in dit bijzonder gastvrije land. In dit artikel deel ik de route van onze rondreis van 2 weken in Albanië.

Rondreis Albanië dag 1: Corfu – Saranda – Ksamil

Omdat we onze rondreis door Albanië in het zuiden willen beginnen vliegen we op het Griekse eiland Corfu in plaats van op de Albanese hoofdstad Tirana. Vanuit Tirana is het namelijk 5-6 uur rijden naar het zuiden en vanaf Corfu een half uur varen, als je de snelle boot neemt. Wij nemen de langzame, die doet er 1 uur en 10 minuten over. Hebben we meteen een heerlijk boottochtje.

Leestip 🧡 Zo reis je van Corfu airport naar Saranda

Als we in Saranda aankomen hebben we honger en gaan we wat eten bij Taverna Laberia. Een fijn restaurant vlakbij de haven. De eerste kennismaking met de Albanese keuken is dikke prima! Voor €10 per persoon eten we een Griekse salade, gefrituurde kaas en gegrilde kip.

De bedoeling was om met de bus naar Ksamil te gaan maar als ik navraag doe blijkt die pas over 40 minuten te komen en we hebben geen zin meer om te wachten. De dame bij wie ik navraag doe biedt ons een (zwarte) taxi aan voor €15. We twijfelen geen moment en stappen in. De normale prijs voor een taxi van Saranda naar Ksamil ligt tussen €30 en €40.

Een half uurtje laten stappen we uit bij de plek waar we de komende dagen verblijven: Hotel Blue Eye in Ksamil. Een keurig hotel gerund door een ontzettend vriendelijke familie, een fijn zwembad en een heerlijk ontbijtbuffet met veel zelfgemaakte producten.

Hand van Ksamil Albanië

Rondreis Albanië dag 2: Ksamil

Om bij te komen van de toch wel vermoeiende reisdag (ik boek nooit meer een vroege vlucht waardoor ik een nacht over moet slaan) blijven we vandaag lekker bij het zwembad. We doen wat boodschappen, vooral water want het is bloedheet, té heet voor de tijd van het jaar.

‘s Avonds gaat we eten bij Grill House en Gyros. We hebben grote honger en bestellen een mixed grill voor twee personen met daarbij wederom een Griekse salade. Ondanks de grote honger krijgen we het vlees niet op en nemen we het restant in een doggy bag mee naar het hotel.

Na het eten lopen we naar het strand voor een drankje bij zonsondergang. De stranden zijn hier klein, mooi, maar helemaal vol gezet met ligbedden. Je eigen handdoekje leggen is onmogelijk.

Stranden Ksamil Albanië

Rondreis Albanië dag 3: Ksamil

Bij beach bar Black Pearl regelen we een watertaxi die ons langs de Ksamil eilanden vaart, een eilandengroep van vier onbewoonde eilanden voor de kust van Ksamil. Aan het einde van dit boottochtje worden we afgezet op een van de eilanden. Hier blijven we een paar uur om te zonnen en te zwemmen. Als we er klaar mee zijn bellen we de watertaxi om ons op te komen halen.

We gaan terug naar het hotel voor een siësta. Als we weer wat bijgetankt zijn maken we ons klaar voor een diner bij Basilico, een nieuw restaurant pal naast het hotel. De chefkok is familie van de eigenaar van het hotel, en zijn eten blijkt net zo goed als de zelfgemaakte producten bij het ontbijt. Of eigenlijk nog beter. Ik neem een truffelrisotto en Patrick pasta met tonijn. Samen delen we wederom een Griekse salade. We betalen €25 voor deze heerlijke maaltijd inclusief ieder twee drankjes.

Doen in Ksamil, Albanië: met een bootje naar de Ksamil eilanden.

Rondreis Albanië dag 4: Uitstapje naar Butrint NP

Iets ten zuiden van Ksami ligt het Butrint Nationaal Park. Ooit was dit een vissersdorpje, tegenwoordig is het een park vol met archeologische opgravingen die terug gaan tot de achtste eeuw voor Christus.

Omdat we nog geen huurauto hebben pakken we de bus die ons voor 100 lek (€1) in 10 minuten naar de ingang van het park brengt. Het is heel fijn dat er zoveel bomen in het park staan, hierdoor lopen we het grootste deel van de tijd in de schaduw.

Vanuit Butrint NP heb je mooi zicht op het meer van Butrint met het kasteel van Ali Pasha aan de overkant.

Doen in Ksamil: Butrint NP bezoeken.

We pakken de bus terug maar stappen niet uit in Ksamil maar blijven zitten tot Sarandë waar we onze huurauto op gaan halen. Maar eerst wandelen we over de gezellige boulevard en doen we een drankje aan het water.

Terug in Ksamil eten we bij Guvat. Een mooi gelegen restaurant waar je uitkijkt op zee en de Ksamil eilanden. Terwijl we smullen van een dorade en lamskoteletjes zien we de zon in de zee zakken. Hoe romantisch!

Rondreis Albanië dag 5: Dagtrip naar de Blue Eye en Gjirokaster

Vandaag gaan we met de huurauto op pad. Eerste stop is de Blue Eye, een bijzonder natuurverschijnsel, op ongeveer 45 minuten rijden van Ksamil.

Aangekomen op de parkeerplaats bij de Blue Eye betalen we 300 lek om te parkeren. Vanaf hier is het een half uur lopen naar de Blue Eye. En ook weer terug. Het is 39 graden en je loopt er vol in de zon. Dit doet ons besluiten om een step te huren en met de wind in de haren verder te gaan. Een stukje verderop betalen we nog eens 200 lek entree.

De Blue Eye is echt prachtig mooi! Het oog is zeker 50 meter diep, diepblauw en kraakhelder. Zwemmen is er verboden maar er zijn altijd mensen die zulke dingen negeren.

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door Judith | Worldwife (@worldwife.nl)

Als we uitgekeken zijn steppen we terug naar de parkeerplaats om verder te rijden naar Gjirokaster. We parkeren de auto boven bij het kasteel. Later blijkt dat het verboden was om hier te parkeren maar gelukkig hebben we geen bekeuring gekregen.

We bezoeken het kasteel (entree 400 lek) en lopen vervolgens naar beneden het stadje in. Kijkers van Wie is de Mol? zouden het plaatsje kunnen herkennen uit seizoen 2022. We struinen wat door de straatjes maar ploffen al snel neer op een terras in de schaduw. Het is té warm.

Als we weer wat uitgerust zijn klimmen we terug naar boven om te gaan eten bij Kardhashi, een traditioneel Albanees restaurant. We kiezen van alles wat en het smaakt prima. Het desert van het huis is echter vrij droog en moffelen we weg in een servetje als de ober niet kijkt.

Gjirokaster is een must visit tijdens je rondreis door Albanië.

Rondreis Albanië dag 6: Ksamil

De auto blijft vandaag in de garage want we houden een stranddag. We lopen naar Paradise Beach maar daar wemelt het van de kinderen en daar hebben we geen zin in. Naastgelegen beachclub Principotes Tulum ziet er prachtig uit maar vraagt €50 voor twee ligbedden en een parasol. Dat vinden we teveel.

Lori beach Ksamil

We lopen verder naar Lori Beach. Hier betalen we €15 voor twee bedjes en een parasol, dat scheelt nogal. De muziek van de beachclub horen we hier ook. We blijven de hele dag liggen, gaan af en toe het helderblauwe water in maar houden verder ons gemak.

’s Avonds rijden we naar de Mussel House, wederom een prachtig gelegen restaurant aan het water. We bestellen mosselen (ik), zalm (Patrick) en frietjes om te delen. We krijgen de gerechten één voor één wat niet echt gezellig is. Zit de een te eten heeft de ander niks, en andersom. Het eten is er ook nogal aan de prijs voor Albanese begrippen. De zalm kost €22 en frietjes €4.

Uit eten in Ksamil bij restaurant Mussel House.

Rondreis Albanië dag 7: Ksamil – Përmet

Het is tijd om Ksamil te verlaten. Via een hele mooie route rijden we door Këlcyrë Canyon naar de Vjosa watervallen. Al is watervallen een groot woord, het zijn maar wat sijpelstraaltjes. Niet gek, als het zo warm is als nu verdampt het water meteen.

Volgende stop zijn de thermale baden van Benja. Als we de auto geparkeerd hebben lopen we over de Ottomaanse brug voor een mooi uitzicht op de baden. We relaxen in een van de sulfurbaden, smeren ons in met modder (schijnt goed voor je huid te zijn) en spoelen de opgedroogde klei weer af in een riviertje. Wat een heerlijke plek is dit.

Thermale baden van Benja, nabij Permet in Albanië.

Als we aankomen in ons guesthouse in Përmet worden we hartelijk ontvangen door vader en dochter met zelfgemaakte raki en gliko (ingemaakt fruit of noten).

Eten doen we vandaag bij Trifilia, op aanraden van de eigenaar van het guesthouse. Ook hier laten we de tafel vol zetten met traditionele gerechten. We genieten er met volle teugen van.

Na het eten lopen we nog even door het stadje dat ineens helemaal tot leven is gekomen. Gezellig.

Hangbrug bij Permet, ALbanië.

Rondreis Albanië dag 8: Përmet – Berat

Ik had bedacht om van Përmet via de Osumi kloof naar Berat te rijden, maar ondanks dat de weg op Google Maps is aangegeven is die niet te rijden met een gewone auto, wel met een 4×4. En dus rijden we via de snelweg naar Berat en bewaren we Osumi Canyon tot morgen. Het eerste stuk dat we rijden is mooi, het laatste vrij gewoontjes.

Berat staat bekend als de stad van de 1000 ramen. De Ottomaanse huizen die tegen de heuvel gebouwd zijn hebben allemaal grote ramen waardoor het lijkt alsof je alleen maar ramen ziet.

Berat, de stad van de 1000 ramen.

Ze hadden het ook wel de stad van de smalle weggetjes kunnen noemen. Het is nog best een uitdaging om bij ons guesthouse te komen maar gelukkig heb ik een prima chauffeur bij me.

Het plan was om te gaan eten bij Lili, een ontzettend populair restaurantje in Berat. Maar toen ik een week van tevoren belde om te reserveren bleek er al geen plek meer te zijn. In plaats van Lili wandelen we naar de boulevard om wat te gaan eten bij een vrij nieuw eettentje: 1000 Smiles. We nemen souvlaki met pita, friet, tzatziki en salade. Een groot bord vol voor maar €6. En nog lekker ook.

Net as in Përmet komt het ook hier helemaal tot leven in de avond. Vooral op de boulevard en in het het daarachter gelegen parkje. Mannen spelen een potje schaak, tieners komen om te chillen en kinderen om te spelen.

Rondreis Albanië dag 9: Berat

We worden weer verwend met een heerlijk ontbijtje met allerlei zelfgemaakte producten. Het ontbijt wordt geserveerd op het dakterras vanwaar we prachtig uitzicht hebben op de stad en de 1000 ramen.

Als we terug op de kamer zijn begint het te regenen. Eindelijk wat verkoeling. We blijven op de kamer om nog wat te slapen en te Netflixen totdat het weer droog is. Dat duurt zolang dat we ook vandaag Osumi Canyon van de planning schrappen.

Kasteel van Berat

In de middag wandelen we hijgend en puffend naar het kasteel, een flinke klim, zeker met deze hitte. Onderweg krijgen we nog een plens regen over ons heen, dat koelt lekker af. We slenteren door de straatjes van het kasteel, langs winkeltjes en restaurantjes, kerken en een deel van een moskee. Onderweg genietend van het uitzicht.

Eenmaal beneden bezoeken we de wijk Gorica, aan de andere kant van de rivier. Hier vinden we een restaurant waar we eerder hadden gezien dat het druk was. Geen idee waarom, het eten was er namelijk niet zo geweldig.

Rondreis Albanië dag 10: Berat – Tirana

Het is weer tijd om te verkassen. We laten Berat achter ons en rijden naar Tirana, de hoofdstad van Albanië. Hier hebben we een appartement in het centrum geboekt maar voordat we daar inchecken rijden we naar het dalstation van de Dajti Ekspres, dat zo’n 20 minuten rijden van het centrum ligt.

De kabelbaan brengt ons in 15 minuten naar de top van de Dajti berg op ruim 1600 meter hoogte. Onderweg, en ook boven, heb je prachtig zicht op Tirana en omgeving. Boven wandelen we wat rond en eten we een ijsje voordat we terug naar beneden gaan.

De kabelbaan van de Dajti Ekspres brengt je naar de top van Dajti mountain.

We parkeren de auto onder het centrale Skanderbergplein voor maar €5 per dag. Vanaf hier is het een minuut of 8 lopen naar het appartement. Als we daar aankomen worden we niet meteen heel erg blij. Het gebouw is oud en ziet er niet uit, maar eenmaal binnen treffen we een heel mooi, groot en schoon appartement aan. En de locatie is perfect.

Van een local had ik de tip gekregen om te gaan eten bij Tymi. Dat blijkt een toptip! Een superleuk ingericht restaurant met heerlijk eten.

Handig 🧡 alle interessante plekken in Albanië verzameld in Google Maps

Rondreis Albanië dag 11: Tirana

Ik voel me in Tirana helemaal in mijn element. Hier blijkt maar weer dat ik een echt stadsmens ben. We ontbijten buiten de deur (restaurants en cafés in overvloed hier) voordat we naar de nabijgelegen marktstraat gaan. Denk aan de markten in Turkije en je hebt er een goed beeld van.

We checken de bezienswaardigheden van Tirana, waaronder de pyramide, een Ottomaanse brug, het Bunkart museum, het kasteel, etc. Het is nog steeds erg warm dus afkoelen doen we in een winkelcentrum en op gezellige terrasjes.

Terwijl we rondlopen probeer ik street art te vinden maar dat valt tegen. Terwijl ik gelezen had dat er op iedere straathoek wel wat te zien was. Ik heb heel wat straathoeken gezien maar weinig street art. Jammer.

Vandaag hebben we geen zin om uit eten te gaan. We halen een paar hele lekkere crêpes bij Crepa Crepa die we opeten in ons appartement.

Wat te doen in Tirana, de hoofdstad van Albanië.

Rondreis Albanië dag 12: Dagtrip naar Lake Bovilla

We halen de auto op om de stad uit gaan. Het doel is Lake Bovilla, een prachtig blauw meer op zo’n 20 kilometer van Tirana. Ik had gelezen dat de laatste 7 kilometer slecht zouden zijn maar wel te doen met een gewone auto. Nou niet dus. De weg was echt ontzettend slecht en net als vele anderen zijn wij omgedraaid. Het is onverantwoord.

Terug in Tirana lopen we naar het Artificial Lake. Een kunstmatig aangelegd meer, minder mooi maar een stuk makkelijker bereikbaar dan Lake Bovilla. We wandelen er een stukje omheen en relaxen wat op een bankje voordat we terug het centrum inlopen.

De piramide is een van de bezienswaardigheden van Tirana.

In het centrum beklimmen we de piramide, ooit een museum ter ere van Enver Hoxha, de voormalige communistische leider van Albanië, nu een multifunctioneel cultureel centrum.

Ook vandaag is het eten weer een feestje. Zonder reservering (niet slim) kloppen we aan bij Oda Garden waar natuurlijk geen plek is. Volgens de vriendelijke gastheer komt er over een minuut of 20 een tafeltje vrij. We besluiten te wachten. En wat ben ik blij dat we dat gedaan hebben. Niet om die gratis raki die we kregen tijdens het wachten maar om de topavond die we gehad hebben. Bij Oda Garden zit je in een binnentuin en terwijl je eet wordt er gezongen en gedanst. Super leuk!

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door Judith | Worldwife (@worldwife.nl)

Rondreis Albanië dag 13: Tirana – Himara

De weg van Tirana naar Himarë/Himara is werkelijk schitterend mooi. We rijden helemaal langs de kust via de Llogara Pass, een van de mooiste wegen in Europa. Door de vele haarspeldbochten (en de Albanezen die hun auto overal parkeren) gaat het niet snel maar het uitzicht is fantastisch!

Eenmaal aangekomen in Himara gaan we lekker een paar uur bij het zwembad van het hotel liggen. Het hotel is geen aanrader, net als het restaurant waar we ‘s avonds eten. Himarë zelf is wel een leuk plaatsje met een kasteel en mooie stranden. Stranden die niet stampvol ligbedden staan. Wat een verademing.

Het mooie strand van Himarë of Himara.

Rondreis Albanië dag 14: Himara – Saranda

Opde  laatste dag van onze vakantie in Albanië rijden we van Himara naar Saranda. We leveren de huurauto in, doen nog een hapje en een drankje aan het strand en pakken de veerboot naar Corfu. Hiermee is er een einde gekomen aan onze rondreis door Albanië. We hebben ontzettend genoten, vooral van het binnenland en van Tirana. En van de mensen en het eten. Als je het mij vraagt is Albanië zeker een aanrader, niet zozeer als strandvakantie maar wel om een auto te huren en een mooie rondreis te maken.

Al mijn tips voor Albanië verzameld op een kaart in Google Maps.

Wij waren in Albanië in juni 2024.