Nieuw succes voor Disney: cruiseschepen ipv bioscoopfilms
Disney heeft zwaar te lijden onder tegenvallers in de bioscoop, maar het bedrijf heeft een nieuwe, winstgevende koers gevonden: cruises. Door het grote succes zijn er vier nieuwe schepen besteld.
In hun promotievideo’s straalt Disney dat typische familiegevoel uit. Mickey Mouse loopt over het dek, salueert en zwaait, omringd door bemanningsleden. Blije kinderen en gelukkige ouders vullen de volgende shots. Het lijkt een droomreis die iedereen wil boeken.
Volgens Disney zijn hun cruises enorm populair. De vijf schepen die momenteel varen, zijn gemiddeld voor 97 procent vol. Europese opstapplaatsen zijn Southampton (Engeland), Kopenhagen (Denemarken) en Barcelona (Spanje). De prijzen liegen er echter niet om: voor een drie-nachten-cruise van Southampton naar Zeebrugge betaal je 2145 euro voor twee personen. Een weekje cruisen langs Italië en Frankrijk kost bijna 3800 euro.
“Het is een miljardenbusiness,” zegt media-expert Kirsten Jan van Nieuwenhuijzen. “De cruise-industrie groeit enorm. Sinds de coronacrisis is de omzet van Disney Experiences, verantwoordelijk voor de themaparken en cruiseschepen, flink gestegen. Het is nu het meest winstgevende deel van Disney.”
Ondertussen heeft Disney het moeilijk in de film- en tv-sector. “De kijkcijfers dalen en mensen gaan minder naar de bioscoop. Hoewel Disney Plus voor het eerst winstgevend is, kost het veel om nieuwe content te produceren en kun je de prijzen niet eindeloos verhogen. Maar voor mooie reizen hebben Disney-fans wel geld over.”
Bij cruiseschepen is het risico lager dan bij films. “Zelfs als de bezetting daalt naar 80 procent, maak je nog steeds winst,” zegt Van Nieuwenhuijzen. Bij de Duitse scheepswerf Meyer Werft zijn vier nieuwe schepen besteld die tussen 2027 en 2031 worden geleverd, de grootste order ooit voor de werf.
“Wij ontwikkelen deze schepen in nauwe samenwerking met Disney,” zegt een woordvoerder van Meyer Werft. Over de kosten wordt niets gezegd, maar insiders schatten de bouwkosten op snel een miljard euro per schip.
Disney richt zich met deze cruises op een andere doelgroep dan de themaparken. “De schepen zijn ook voor ouders prettig. Je vaart naar prachtige plekken en de kinderen vermaken zich met Disney-entertainment,” legt Van Nieuwenhuijzen uit. Normale cruises zijn vaak niet leuk voor kinderen, maar Disneycruises zijn anders door het sterke kindermerk.
Concurrenten zoals Warner Brothers Discovery, met themaparken zoals over Harry Potter, zullen waarschijnlijk niet snel de cruisemarkt betreden. “Warner heeft te veel schulden om miljarden in schepen te investeren,” zegt Van Nieuwenhuijzen. Bovendien heeft Disney jarenlange ervaring met pretparken, wat hen een voordeel geeft bij het ontwerpen van unieke attracties voor de schepen.
Rotterdam en Amsterdam zijn niet standaard in het Europese vaarschema opgenomen, hoewel de Disney Dream in augustus 2023 deze steden kort aandeed. Een geplande stop in Amsterdam in september 2024 werd afgelast vanwege aangekondigde acties van Extinction Rebellion.
Disney wil geen antwoorden geven op vragen over vaarschema’s, bezoekersaantallen of toekomstplannen. “Op dit moment kunnen we helaas niet verder ingaan op je verzoek om mee te werken aan het artikel,” zegt Disney.
Op basis van online reviews lijkt de populariteit van Disneycruises onder Nederlanders nog niet groot te zijn. Zelfs de bekende Disney-fan Wibi Soerjadi is nog niet meegeweest, meldt zijn manager.