Met de nachttrein van European Sleeper naar Praag: mijn ervaring en tips
Als je vaker mijn blogs leest dan weet je dat ik graag met de trein reis. Je kunt je dan ook voorstellen dat ik behoorlijk in mijn nopjes was toen ik werd uitgenodigd om mee te reizen met de eerste nachttrein van European Sleeper naar Praag. Hoe ik dat ervaren heb lees je hier.
De nachttrein naar Praag
De nachttrein naar Praag vertrekt vanuit Nederland en België op maandag, woensdag en vrijdag om op dinsdag, donderdag en zaterdag weer terug te rijden vanuit Praag. Eerder reed deze trein van European Sleeper al naar Berlijn. Nu kun je ook uit stappen in Dresden, Bad Schandau, Děčín of Ústí nad Labem. Dat doe ik niet, ik blijf lekker zitten tot het einde.
Leestip 🧡 Stedentrip Berlijn? Pak de trein!
Opstappen kan in België in Brussel en in Antwerpen, in Nederland in Roosendaal, Rotterdam Centraal, Den Haag, Schiphol Airport, Amsterdam Centraal, Amersfoort en Deventer. Ik kies voor Rotterdam omdat dat voor mij het makkelijkst bereikbaar is.
Veel te vroeg sta ik op het station in Rotterdam. Het voordeel van reizen met de trein in dat je geen uren van tevoren aanwezig hoeft te zijn zoals op een vliegveld. Maar omdat ik met de trein van Helmond naar Rotterdam reis, en je het nooit weet met de NS, ben ik toch maar ruim op tijd vertrokken.
In Rotterdam vertrekt de nachttrein naar Praag om 21.22 uur. Tenminste, dat is de bedoeling. Want als ik op de borden kijk zie ik dat ie 15 minuten vertraging heeft. Ik wacht al anderhalf uur dus die 15 minuten kunnen er ook nog wel bij.
Aan boord van de European Sleeper
Als de trein dan eindelijk het station binnen komt gereden valt me op dat het al een oudje is. De route mag dan wel nieuw zijn, de trein is dat zeker niet. Die is zelfs ouder dan ik ben, en dat wil wat zeggen hè? Heel wat anders dan de nightjet naar Oostenrijk.
Als ik mijn (veel te grote) koffer aan boord heb gehesen ga ik op zoek naar mijn coupé in rijtuig 16. Het was handig geweest als er op het station al aangegeven werd waar rijtuig 16 zou stoppen zodat je niet, net als ik nu, het halve perron over moet rennen naar het juiste rijtuig.
Er is voor mij een ligplaats gereserveerd in een ‘woman only’ coupé. Dat vind ik wel zo prettig als ik alleen reis. Er is nog niemand anders in de coupé dus ik kan me op mijn gemak installeren. Bagage kan onder de bank geplaatst worden. Is daar niet genoeg ruimte dan is er bovenin ook nog wat plek. Mijn koffer is eigenlijk iets te groot, maar wel flexibel en als ik mijn pyjama en pantoffels eruit heb gehaald past ie prima onder de bank.
🧡 Boek je treinreis naar Praag bij European Sleeper.
Er zijn vijf slaapplekken in mijn coupé maar er komen nog maar drie vrouwen bij. Met z’n vieren is het al best krap dus ik ben blij dat we er geen vijfde bij krijgen. Gelukkig heb ik een benedenbed toegewezen gekregen en hoef ik niet via een ladder te klimmen en te klauteren. Aangezien ik er ’s nachts nogal eens uit moet ben ik heel blij met mijn benedenbed.
Als ik aan boord van de trein kom is mijn bed nog bank. Je kunt dit zelf ombouwen op een tijdstip wanneer jij dat wilt. Lukt het niet, dan kun je altijd hulp vragen aan een van de aanwezige stewards. Een lakenzak, deken en kussen zijn inbegrepen bij de prijs. Net als een flesje water.
Er zijn in de European Sleeper ook zitplaatsen (vanaf €39) en slaapplaatsen (vanaf €129) te boeken. De ligplaats die ik heb gaat vanaf €69.
In de coupé zijn twee stopcontacten aanwezig. Dat is niet veel voor vier personen. Gelukkig heb ik een powerbank mee. De verwarming draait in de trein op volle toeren. Er is een mogelijk om ‘m lager te zetten maar het blijft warm. Dat we met z’n vieren op een kluitje zitten zal daar ook wel aan bijdragen.
Fijn: de coupé kan aan de binnenkant met een kettinkje worden afgesloten. Er zijn twee wc’s per rijtuig en drie wasgelegeheden, allemaal op de gang. Een restauratiewagen is er niet, dat vind ik wel een beetje jammer. Wel kun je bij het rondlopende personeel snacks en drinken kopen, waaronder een European Sleeper Weizen. Proost!
Slapen aan boord van de nachttrein naar Praag
Als we genoeg gekletst hebben is het tijd om te gaan slapen. Het is inmiddels half twee in de nacht. Ik maak mijn bed op, doe mijn pyjama aan en hoorapparaat uit, trek een slaapmasker over mijn ogen en de dekens over me heen. Welterusten.
Ergens in de nacht moet ik er een keer uit om naar de wc te gaan. Ik bedenk me dat ik best goed geslapen heb. Ik ga weer liggen en een paar uur later word ik wakker van de pijn in mijn rug, heupen en knieën.
Heel erg comfortabel is zo’n bank niet. Ik draai wat, niet te wild want de bank is maar smal, en slaap weer verder. Tot de andere kant ook pijn begint te doen. Als ik weer wakker wordt is het tegen zeven uur en zijn we net Berlijn gepasseerd. Blijkbaar heb ik toch wel goed geslapen want daar heb ik helemaal niks van gemerkt.
–> Ben je trouwens langer dan 1.80 meter dan kun je niet languit liggen. Iets om rekening mee te houden als je met de nachttrein naar Praag wilt reizen.
Ik besluit wakker te blijven. Even later wordt het ontbijt gebracht. Dat is overigens niet inbegrepen bij een ligplaats maar wel optioneel bij te boeken. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om iets van thuis mee te nemen. Een ontbijt aan boord kost €14,95 en dit is wat je krijgt:
Na het ontbijt ga ik me opfrissen in de wasruimte om vervolgens op mijn bed te gaan zitten om te genieten van het uitzicht. Het stuk tussen Dresden en Praag is het mooiste gedeelte van de hele reis. Hier tuf je namelijk door de riviervallei van de Elbe en Boheems Zwitserland. Dit is waarom ik van reizen met de trein hou.
Welkom in Praag
Na een treinreis van bijna 15 uur en een redelijke nacht ben ik een uurtje later dan gepland (10.56 uur) in Praag. Nog zo’n voordeel van reizen met de nachttrein: je staat meteen in het centrum van de stad. Geen airport shuttle, taxi, bus of wat dan ook. Nee, gewoon in vijf minuten lopen naar je hotel. Ideaal.
Maar voordat ik naar mijn hotel loop bewonder ik nog even de prachtige art nouveau op het station. Vooral het Fantova Kavarna is prachtig. Ik ben de pijn in mijn lijf hierdoor meteen vergeten.
Ondanks dat ik niet geweldig goed heb geslapen, de oude treinstellen en het gebrek aan een restauratiewagen zou ik zo weer de nachttrein naar Praag of welke andere bestemming dan ook pakken. Door ’s nachts te reizen verlies je nauwelijks tijd, het is duurzaam, je ontmoet nieuwe mensen en bent weer een ervaring rijker. Ja, ik vind het een fijne manier van reizen.
Leestip 🧡 Treinen in Georgië: van Kutaisi naar Tbilisi.
Tips voor het reizen met de nachttrein
Heb jij ook plannen om aan boord te stappen van de nachttrein naar Praag, Berlijn, Oostenrijk of wat dan ook? Lees dan deze tips voor een meer comfortabele reis.
- Boek een slaapplaats
Oké, het is de duurste optie maar je komt wel het meest uitgerust aan. Je hebt een bed met een echt matras wat veel fijner slaapt dan een bank of stoel. - Draag comfortabele kleding
Er is niet veel plek om je om te kleden in de trein dus een skinny jeans is niet zo handig uittrekken als je met zes mensen op een vierkante meter zit. - Neem niet teveel bagage mee
Ook al zijn er geen restricties voor de hoeveelheid bagage die je mee mag nemen, er is niet heel veel ruimte om je bagage op te bergen. - Vergeet je powerbank niet
Er zijn maar weinig stopcontacten in de trein dus als je niet met een lege telefoon wilt komen zitten is het slim om een powerbank mee te nemen. - Denk aan vermaak
Er is geen wifi in de trein. Zorg ervoor dat je je favoriete Netflix-serie thuis download of neem een boek (Perron Europa is een aanrader voor elke treinreiziger) of breiwerk mee. - Neem wat te eten en te drinken mee
Je kunt het een en ander aan boord kopen maar ik heb de steward(ess) niet zo vaak voorbij zien komen. - Vergeet je slaapmasker niet
Er schijnt altijd licht binnen door de openingen naast en tussen de gordijnen, op de gang brandt licht en medepassagiers laten misschien wel hun lampje aan. Een slaapmasker zorgt ervoor dat het voor jou echt donker wordt. - Neem oordoppen mee
Voor mij is het makkelijk: ik ben 3/4 doof en als ik mijn hoortoestellen uit doe is het lekker stil. Als ik dan ook nog eens op mijn minst slechte oor ga liggen hoor ik helemaal niks meer. Heb jij wel goeie oren dan zijn oordoppen aan te raden. Daarmee hoef je niet wakker te liggen van die snurkende medepassagier of de geluiden van de trein.
Heb je je stedentrip naar Praag geboekt? Check dan mijn reisplan voor 3 dagen in Praag.
Ik was uitgenodigd door Visit Czechia om mee naar Praag te reizen met de European Sleeper. Check ook www.prague.eu voor meer info over de stad.