Cruiseverbod Noorse fjorden uitgesteld

Sinds 2018 was er een klok die aftelde voor cruiseschepen in de beroemde Noorse fjorden. De Noorse overheid besloot toen dat alleen emissievrije schepen vanaf 2026 in de Werelderfgoedfjorden mochten varen. Echter, met de aankondiging van alternatieve havens voor 2026 door grote rederijen, heeft de Noorse regering de uitvoering van dit besluit uitgesteld tot 2032, waardoor de cruisemaatschappijen zeven extra jaren krijgen.

Kleine schepen moeten emissievrij zijn

In een persbericht legt de overheid uit dat de oorspronkelijke regel nog steeds geldt voor toeristenschepen en veerboten onder de 10.000 brutoton. Voor grotere schepen, waaronder enkele van de grootste cruiseschepen ter wereld, wordt de eis van kracht op 1 januari 2032.

De aankondiging volgt na langdurige consultatie met relevante industrieën over de uitvoering van het besluit van 2018. Een woordvoerder van de Stranda Havenautoriteit prees de nieuwe aanpak van de regering, waarbij strenge milieueisen goed zijn afgestemd op de technologische ontwikkelingen.

Meer tijd voor technologieontwikkeling

Het Noorse parlement heeft besloten dat emissievrije eisen voor toeristenschepen en veerboten tegen 2026 moeten worden ingevoerd, maar veranderingen zijn nodig om ervoor te zorgen dat havens in de Werelderfgoedfjorden geen belangrijk toeristenverkeer verliezen. Het UNESCO Werelderfgoedgebied omvat onder andere de Aurlandsfjord, Geirangerfjord, Nærøyfjord, Sunnylvsfjord en Tafjord.

Deze havens, waaronder bekende cruisebestemmingen zoals Flåm en Geiranger, zijn sterk afhankelijk van toerisme. De eisen zullen nu geleidelijk worden geïmplementeerd, omdat het parlement erkent dat de technologie voor grotere schepen nog niet voldoende is ontwikkeld. Minister van Klimaat en Milieu Andreas Bjelland Eriksen benadrukte het belang van een oplossing die technologische ontwikkeling stimuleert en rekening houdt met de toeristenindustrie.

Kritiek van Havila

Hoewel de internationale cruise-industrie het nieuws waarschijnlijk zal verwelkomen, is niet iedereen tevreden. Met name het Noorse Havila Voyages beschreef de beslissing als een “schandaal” voor de milieu-inspanningen van de overheid. Havila Voyages, dat veel heeft geïnvesteerd in emissievrije schepen, ziet de beslissing als een overwinning voor degenen die niet durfden te investeren in een groenere toekomst. CEO Bent Martini bekritiseerde het gebruik van biogas als een niet-echt emissievrije oplossing en waarschuwde dat deze beslissing de ontwikkeling van toekomstige groene technologieën, zoals waterstofprojecten, zou kunnen belemmeren.

Impuls voor cruises in de Noorse fjorden

Met weinig cruiseschepen die aan de eisen kunnen voldoen tegen 2026, zullen rederijen hun routes waarschijnlijk moeten aanpassen om populaire bestemmingen in de Noorse fjorden te blijven bedienen. Geiranger biedt gasten een prachtige zeiltocht langs historische boerderijen en watervallen, terwijl Flåm de beroemde Flåmspoorweg biedt, vaak uitgeroepen tot een van de mooiste treinreizen ter wereld.

Share: